NYhetsmedia – en NYkter NYttoanalys This post/page English translation required

 In Everyday considerations, Opinion, Perspektiv, Social sciences

Start spreading the news..

 

I min strävan att överlista världens dimridåer och komma närmare sanningen (rättare sagt det mer sannolika) så sticker det här området ut. Jag vet inte hur mycket det har med hög begåvning att göra, men det har i alla fall med annorlunda tänkande och skepticism att göra.

 

Jag gjorde för många år sedan ett strategiskt livsval att välja bort nyhetsmedia. Jag valde att inte läsa nyhetstidningar, än mindre kvällstidningar, inte titta på TV-nyheter eller senare på Internetbaserad dito. Jag anade redan då att informationen jag fick inte hade något värde för mig. Visst kunde jag dras med, ha känslor och åsikter om saker som sades men det var också allt det gav. Mest av negativ art. Det mest konkreta värde som jag fick ut (och noterade att andra fick ut) var att det fanns något gemensamt, något lättillgängligt att prata om på fikarasten. Men vi hade ju redan vädret att prata om, tänkte jag.

 

Egentligen – mer nyanserat – det är inte så att allt som kommer från nyhetsmedia är meningslöst, långt ifrån faktiskt. Det finns en del intressant och värdefullt att lära sig om vad som händer och varför det händer i världen. Alltså saker som i teorin kan påverka hur du förhåller dig till världen och vad du väljer att göra.

 

Det stora argumentet för mitt livsval handlar mer om allt som läggs i den andra vågskålen, allt det negativa. Nyhetsmedia i alla dess former – och här har jag på senare år fått stöd från många håll – handlar om business. Det handlar om att sälja saker till oss och att spela på diverse drivkrafer som vi kan tacka evolutionen för. Vi blir upprörda, vi blir rädda, vi tror att det är viktig information om världen som vi inte får missa, vi får ett kunskapsövertag som positionerar oss mot andra mindre vetande och dessutom är det väldigt mycket en norm att kolla Nyheterna. På senare år när nyhetsmedia flyttats från tidningar och TV till Internet blir det mer uppenbart att det handlar om clicks och affärsverksamhet.

 

Ytterligare en aspekt är vad nyhetskonsumtionen gör med oss, som individer och aggregerat på samhällsnivå. Vi är redan preparerade för att reagera starkare på negativ information än på positiv, så när försäljaren av nyheter ger oss mycket mer av det som vi efterfrågar så förstärker det ytterligare vår bild av omvärlden som hemsk och på väg utför. Jag vill inte förolämpa dig kära läsare, genom att ge exempel. Du kommer säkert på många saker själv. Verkligheten är någon annan än vad vår nyhetskonsumentsmanipulerade hjärna säger oss. Det här har synliggjorts av flera, bl.a. Steven Pinker med ”Better Angels of our Nature” och Hans Rosling. Nästan allt som vi värdesätter i ett samhälle blir bättre och bättre. Vi får alltså en ogrundat negativ syn på världen genom nyhetsmedia.

 

Jag vill påstå att den del av nyhetsförmedlingen som inte handlar om framförande av värdefull information handlar om något annat. Det är en slags underhållning. Förströelse. Det är sorgligt att många inte inser det. Underhållning och förströelse har jag inget emot, men jag föredrar annat än ”Trump säger dumma saker”, ”våldet ökar” (fast det inte gör det) och ”opinionen svänger” framfört med myndig stämma och en allvarlig rynka mellan ögonbrynen. 

 

Vad jag har missat? Det är lite svårt att säga med säkerhet men rent informationsmässigt så har jag inte noterat en enda gång då jag missat något (d.v.s. missat tidsmässigt) av värde men däremot flera gånger per år missar jag att något mord har begåtts, att någon kändis sagt något eller att en politiker varit omoralisk.

 

Jag säger inte att journalistik och media är av ondo. Det är ett av de fundament som civilisationen bygger på. Däremot är något ruttet när det inte längre främst tjänar sin viktiga roll som ifrågasättande av makten och spridande av information. 

Recommended Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search